نگاشته شده توسط: golmaryam | نوامبر 17, 2014

ما خز و خیلا

من مرتضی پاشایی رو می شناختم. همین تابستون باهاش آشنا شدم.با آلبوم "یکی هست" .تازه فهمیدم اسم این پسر خوش صدایی که آهنگاش دلمو می لرزونه و اشک تو چشمام میاره مرتضی پاشائیه. حتی خیلی پیش تر می خواستم بیام بنویسم اینو از بقیه خواننده های پاپ معاصر بیشتر دوست دارم چون اصلا تو شعراش کینه نداره. میگه: برو, بخشیدمت. تو اینهمه فحش و فضیحت و نفرت که داره از در و دیوار می باره, یه جور خوبی نرم و نولوک بود شعراش. صداش یه سوزی داشت که منو می برد به عوالم شونزده سالگی ام. پشت رل که نشسته بودم تو ترافیک کردستان, تو سربالایی و سرپایینی یادگار امام. توی همت وقتی که برج میلاد پشت دوداش گم شده بود, اغلب داشتم به اینو گوش میدادم. حسرت بزرگم اینه که هیچ وقت قسمت نشد برم کنسرتش. خیلی به دلم موند.
آها راستی, من نجف دریابندری رو هم می شناسم. یه سری از کاراشو خوندم. مترجم خوبیه. کتاب مستطابشو عاشقم. ترجمه بازمانده روزشو بی نهایت دوست دارم. تعجب. منی که مرتضی پاشایی رو می شناسم, چطور ممکنه اسم نجف به گوشم خورده باشه؟ راستشو بخواین "فهیمه" شون که مرد, خیلی حالم گرفته شد. حتی بیشتر از این که خودش به رحمت خدا بره دور از جون. یه جور خوبی بود. حیف بود اصلا. قبول ندارین؟
یه سلکشن دارم که یه دختر باحالی (سلام نوین) برام ریخته رو هاردم. از همین آهنگ خارجی باکلاسا که همه اونایی که رو کله شون یه چراغ روشنه گوش میدن. خیلی دوسش دارم. حتی با خیلی از اون آهنگام گریه ام می گیره. اسم بیشتر خواننده هاشو بلد نیستم. یه سلکشن هم دارم اسمش هست شاد. واسه وقتای خوشحالیه لابد. واسه وقتایی که میخوام با بچه هام برقصم. "پنجره دن داش گلیر" منصور بهترین اهنگشه. یه سلکشن هم دارم سوزنااااک. علی میگه این چس ناله ها چیه گوش میدی؟ من با چس ناله خیلی حال می کنم. اصلا یه جور عجیبی.
دیگه جونم براتون بگه نویسنده ی محبوبم ناتالیا کینزبورگه. یه زن ایتالیایی عاشقه . از جوونیام می خوندمش. فقط "الفبای خانوادگی" شو نخوندم. نگارینم گفت خوبه بخون. حالا تا بگیرم و بخونمش. برعکس این "مرشد و مارگاریتا" هست؟ همون. اصلا نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم. سخته . کشش نداره به گمونم. فکر نکنم بتونم به انتها برسونمش. تو نویسنده های روس چخوف رو خیلی دوست دارم. همه ی نمایشنامه هاش و اغلب داستان های کوتاهش.
از اونور یه اقایی هست؟ شجریان؟ پدر و پسر؟ خوب؟ همونا. من اغلب اهنگاشونو دوست ندارم. ولی با "شب سکوت کویر" پدر, عاشقی کردم. محاله هیچ وقت یادم بره. هر وقت هم اون آلبوم رو گوش بدم تارهای قلبم دلنگ دلنگ به صدا درمیاد. یا حتی اون آقا سیبیلوئه, شهرام ناظری ؟ خوب ما جوون بودیم دیگه همینا بودن. "ز خاک من اگر گندم برآید.." میذاشتم تو اون واکمن سونی قشنگم و باهاش دم می گرفتم. یا همون ابی, یا همون گوگوش, یا همون داریوش که غم عالم تو ترانه هاشه. هر کدومشون مال یه برهه از زندگیمون بودن. گذشتن. رفتن. خاطره شدن.
همین دیگه, گفتم حالا که دور همیم و خط کش برداشتیم داریم روشنفکرا و تاریک فکرا و عوام و خواص رو از هم جدا می کنیم, از منویات قلبی من هم مطلع باشین. نه که عن خاصی هستم, از اون لحاظ.

Responses

  1. شما هر چی گوش بدی و هر چی بپسندی خوبی باز . صداقتت اصیله .

    • فدا مدا :**

      2014-11-18 6:44 GMT+03:30 Golmaryam’s Weblog :

      >

  2. سلام. خیلی خوب بود. مدتها بود دلم می خواست یک نفر این رو بگه. بین خز و خیلی و روشنفکری و عامی و خاصی مونده بودم. ممنون. با اجازه تون روی فیس بوک هم شیر کردم.

    • خواهش میکنم. قابلی نداشت :))

      2014-11-18 8:35 GMT+03:30 Golmaryam’s Weblog :

      >

  3. اوا سلاااام :دی نامبرده لپش گل انداخته

  4. همینه که انقدر باحالی و خوب می نویسی دیگه ! خوراکت متنوعه.

  5. اوا چه بد تازه فهمیدم که شما که ندیده مورد علاقه منید گ. م. ظ رفتین از اینجا مثل خیلی های دیگه تو این سال ها کاشکی تو سوا پ پارتی هاتون و … شرکت میکردم 6 سال فقط خوندمتون وا حسرتا

    • ای بابا حالا خیلی هم دور نشدم. برمی گردم. تو سواپ بعدی می بینمتون :دی

      2014-12-17 19:37 GMT+03:30 Golmaryam’s Weblog :
      >
      >

  6. حالا من نمیشناختمش . وقتی شناختمش که مرده بود . هی فکر می کنم این آهنگه چون مرده این همه غمگینه یا چون غمگینه این همه غمگینه . همونکه توی هر تاکسی که میشینم هست .

    • من قبل از این که بمیره شنیده بودمش. به قدر کافی غمگین بود همون موقع هم :دی


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

