نگاشته شده توسط: golmaryam | مارس 8, 2009

هنر سیر و سفر*

دیروز کتابی با عنوان «هنر سیر و سفر» اثر «آلن دو باتن» خریدم،  همراه چند کتاب دیگه.شب بعد از اینکه خونه به خواب رفت، تکیه دادم به کاشی های سرد آشپزخونه و کتاب رو باز کردم تا ببینم قابل خوندن هست یا نه.اولین فصل کتاب با عنوان » من باب دلشوره پیش از سفر» (اگه اشتباه نکرده باشم) کلی خوندنی و جذاب بود. این آقای دوباتن  از سفرنامه ها و داستان هایی در باب سفر در قرن هجده و نوزده و از سفرش به  جزیره گرم و دلپذیر بارادوس تو جزایر کارائیب گفته. این که چه عواملی آدم رو ترغیب به سفر می کنند، ما دنبال چی هستیم و چه چیزایی سفر رو و لذت بردن از سفر رو تحت الشعاع قرار میدن. یک جاییش میگه که توی رستورانی در یک ساحل زیبا ، سر کرم کارامل با همسفرش دعواش میشه و یک روز رو به خاطر این موضوع قهر بودند. اتفاق شایعی که برای هر کسی ممکنه پیش بیاد.  از لحظات کسالت بار ی که طی میشه تا به هتل برسی و جاگیر بشی و این ها. بعد از خوندن فصل اول کتاب رو بستم و همینطوری که روی مبل دراز کشیده بودم و پاهام از دسته های مبل آویزون بود به هدف خودم از سفر فکر کردم. اهداف من به این چند دسته تقسیم میشن:

  1.  تمیز نکردن خانه
  2.  نپختن غذا
  3.  خوابیدن به مقدار مکفی و خوردن غذاهای خوشمزه
  4.  همراهی همسر گرامی و بازی تمام وقت  ایشان با بچه، پس آنگاه  نگریستن من در اوشان  و محظوظ  شدن
  5.  خوب خوابیدن بچه و لحظات اندکی تنهایی با همسر-اگه خدا بخواد-
  6.  پوشیدن هرآنچه می خواهم و نوشیدن هرآنچه عشقم می کشد.
  7.  دراز کشیدن در ساحل گرم، ول گشتن در ساحل
  8. و خلاصه هیچ کاری نکردن و گاهی کتاب خواندن

خوب این ها اهم موضوعات مورد علاقه من هستند. دوستم به شوخی می گه که برای اینها لازم نیست این همه هزینه کنی و تا اون سر دنیا بری. خوب برو خزر شهر یک ویلا اجاره کن. شاید هم جواب بده.  پس باید نماندن در ترافیک های نوروزی و انبوه جمعیت در صف و فحش بده و ترافیک های داخل شهری شمال کشور رو به لیست بالا اضافه کرد.یک چیز دیگه هم هست.. راستش تمام دوستان نزدیک ما – همون اقلیت به جا مانده- عید دارن میرن یک جایی. از شهر بدون دوستام می ترسم. این اعتراف سختیه، ولی  هست. باز هم از سفر می نویسم.. 

Responses

  1. والله چی بگم، خواستم چیزی بگم که دیدم دوستت بهتر از من گفته و بعد هم یه جواب متقاعد کننده داشتی براش. خواستم بگم همین خونۀ خودتون بمونید و یک نفر بگیرید که بیاد کارا رو علی الحساب اون دو سه روزه انجام بده که دیدم خونه مطمئناً ساحل نداره. تازه دوستا هم که دور و بر نیستند. نمی دونم چی باید بگم. مگر اینکه خونه رو مبلها بنشینید و تصور کنید که تو ساحلید و مبلاتون خشکی هستند و اگه پاتون رو از اونها بزارید زمین می رید تو آب و این صوبتا.
    ——————————
    اتفاقا تو همین کتابه از یک کتاب دیگه ای میگه که یک کنت نمی دونم چی چی فرانسوی بوده که خونه اش رو خیلی دوست داشته برا همنیم دور و برشو پر از وسایل و ادوات سفر و قایق و کشتی و این حرفا کرده بود که حس کنه رفته مسافرت. مشکل اینجاست که اون وقت آدم شوهر سر کار برو و بچه از پای تلویزیون جم نخور رو چیکار کنه؟ و آدمایی که هی می خوان بیان عید دیدنی و وقتتو تلف کنن.

  2. اگر داري ميري تايلند چند تا نكته را در نظر داشته باش :
    1. كلي غذا هاي عجيب و غريب هست كه اگر اهل ريسك باشي خيلي حال ميكني .. اختاپوس و انواع ماهي و غذاهاي چيني و تايلندي ..من كه دلي از عزا در آوردم
    2. آنقدر چيزهاي ديني هست كه زياد به استراحت فكر نكن
    3. مواظب شوهرت باش دستشو محكم بگير ..ها ها ها
    4. ترافيك بانكوك وحشتناكه
    5. پاتايا حتما برو ساحل خصوصي تا از دست جك و جوادها راحت باشي
    6. بجاي ما هم يك چيزهايي بنوش ………

  3. ما كه ميمونيم تا از آرامش شهر بسي لذت ببريم.

  4. سلام گل مريم بانو
    خوبي خانم
    من خواننده وب شماهستم
    و كلي از نوشتن شما لذت ميبرم
    اما امروز يك عكسي ديدم كه لذتم رو دو چندان كرد
    ميتونم بپرسم . نون تست اي رو كه براي درست كردن اسنك به كار برديد از كجا خريداري كرديد. به ظاهر نرم و خوبه
    من كه از هر جا ميخرم خشك و سفت است و بعد از گذاشتن در ساندويج ميكر .. ديگه اصلا قابل خوردن نيستند.
    باتشكر
    قربانت سارا
    ——————————–
    نون تست نان آوران بوده که معمولا تو سوپرمارکت ها هست. سه نان رو هم امتحان کردم خیلی خوبه. یک مغازه هایی هستند که فقط محصولات سه نان می فروشند که خیلی هم خوبه.

  5. منم خیییییلی دلم سفر میخوااااد

  6. گل مریم اتفاقا تو سایت بریم بازی یک بازی بود که باید تظاهر کرد فلان قسمت خونه آب و بهمان قسمت خشکی . خواستم بگم این بازی 3 تایی هم میشه ها!
    ———————————
    ما هم از این بازی ها درمیاریم خوب. ولی سیزده روز یک بند که نمیشه تصور کرد ساحل و خشکی و این حرفارو خواهر من.

  7. اولاً كه چون من هم كمي افسرده هستم بيا بعد از عيد يك سفر 2 تايي و يا 4 تايي هركدوم كه تو دوست داري بريم.
    دوماً كه ما هم قابل معاشرتيم هم نه سه سوت ولي پنج يا شش سوته مي آييم خونه تون يا شما رو خونمون دعوت مي كنيم.
    سوماً كه سفرتون بي خطر.

  8. آخییییییییییییی دوستم. ما هم دلمون برات تنگ میشه خوب
    حالا تو دعا کن ما رفتنی بشیم قول میدیم زود برگردیم

  9. دلايلي كه نوشتي براي سفر قانع كننده بود . براي من كه فقط موضوع خريد و لباس راحت پوشيدن مطرحه.


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

